tirsdag, juni 12, 2007

Posteksamensintervju

(Elisabeth som vi kjenner henne)
Då va me i gang igjen. Beklage at det ikkje blei någe intervju sist veka. Eg forlovte meg litt.
Eg ska gjera det godt igjen, med to intervju på to dagar.
Nå ska dåkke få et møte med nordlendingen vår, Elisabeth. For det e det hu e. Einaste sådann i bingen.

Javel Elisabeth. Kanskje du kan begynna med å beskriva ein nordlending?

Okey. Eg må bare få sei at eg føle meg veldig nordlending sjøl då, så eg kan bare beskriva meg sjøl egentlig. Eg e veldig patriotisk. Det vil sei at eg blir dypt fornerma om någen tar meg for å vera någe aent enn nordlending. Eg e frittalande. Snakke rett fra levra, viss du forstår(jepp, det gjere eg). Så e eg jo selvfølgelig enormt møje kulare enn resten av befolknnga i Norge. Og så har eg humor.

Eg må sei meg enige i at du Elisabeth representere ein nordlending svært godt. Kossen e det å bu med tre rogalendinger?

Huff, kor ska eg begynna. Det har jo vært ein prøvelse. Eg kjenne at eg e egentlig ikkje heilt klar for å snakka om det ennå. det har vært ein særdeles utfordranes periode. Siå at det for ein nordlending ut i fjor, va det jo ei lukka at eg kom inn, så bingens gode navn og rykte blei bevart. Tør ikkje tenka tanken på ka som hadde skjedd viss det va 4 rogalendinger som sko budd her.

Det e neimen ikkje godt å seia. Må jo seia at det krydre tilværelesen å ha ein nordlending i blant oss. Kanskje me ska ta for oss eksamensperioden nå. Det e jo liksom det intervjuet ska handla om. Kossen har den vært for din del Elisabeth?

Ehhm...Egentlig så gjekk det ganske bra. Fekk aldri den store panikken, før dagen før den muntlige då. Det va jo veldig arti å lesa med deg og Gunnhild då.

Ja, me hadde det jo veldig bra på plattingen meg og deg. Någe du vil kommentera i henhold te "lese -te -eksamen- ute- på- plattingen-timane"?

Ja, det e utrulig juks at du blei brun og ikkje eg(tja, vett ikkje ka du kalle brun då men). Men det va bra anvente timar. Det gjekk jo bra med oss, så det gjorde ikkje någe om ikkje dei timane va så effektive. Eg har funne min store lidenskap og nye hobby- Edderkoppkabal.

Eg e då litt usikker på ka den edderkoppkabalen hadde med spørsmålet å gjera. Men det kan egentlig vera det samma(eller det e nå uansett, som de ville sag det på nordnorsk). Elisabeth e ivrig inne i ein kabal for øyeblikket. "For ein elendig poengsum". "Du må ta deg ei pølsa". Elisabeth snakke litt med seg sjøl. Men det e nå heilt greit.
Du e jo ganske husmor du Elisabeth. Tok jo heimkunnskap dette året. Den chiligryta di e jo bare legendarisk. Før eksamen gjekk det jo bare i chiligryta. Har du lyst å seia någe om det.
Eg e drittlei chiligryta. Eg lagde chiligryta te middagsgjester i går, og då kjende eg at eg hadde nådd toppen. Men det e godt altså.
Men eg har jo ikkje fått smakt. Kan du ikkje laga ein gong uden mais og avocado?
hehe...hehe...heila, halva gryta e jo mais og den gurcamolen består jo av avocado. Like du forresten kvitløk, løk og sterk mat i det heila tatt. Men eg e villige te å prøva for di skyld. Ka får ikkje ei husmor te.
Dropp kvitløken òg du Elisabeth, så ska du sjå det går bra. Øve te någe heilt aent. Du e jo blitt ein reser i å jogga. Eg kalte deg jo Elisabeth Jogger. Det e jo ikkje for ingenting.
Nei, altså..eg fant ud at eg hadde lyst å komma i form. Eg e jo ikkje någen Sats-jenta og ikkje hadde eg penger heller, så då blei det jogging. Det e faktisk veldig gøy, om folk trur meg eller ei.
Eg beklage så møje Elisabeth at alt du har sagt te nå har blitt på rogalandsk, men det e nok ein av ulempane med å bu med bare rogalendingar. Fra nå av ska eg prøva å oversetta te nordnorsk då du seie någe. Ønsk mg lykke te=) Ka syns du forresten om musikken her i huset? Då tenke eg spesielt på at ting spelest repeat......
oioioi..det har jo vært en av de store stridsspørsmåla her i bingen og at æ syns det e litt trist at sangan blir spælt omat og omat og omat. Det fins jo så mange fine sangar og musikk, så koffer høre på den samme sangen hele tida. Æ kan godt høre en sang flere ganger i løpet av en periode, men ikkje sånn repeat som enkelte av dåkker andre gjør.
Hehe Elisabeth....ka e bedre enn repeat. Briten fekk jo spørsmål om det va någe hu hadde lyst te å bli spurt om, så då må jo du òg få den muligheten?
JA!!!Ka æ meine om orddeling?
Hehe...Måtte forsikra meg der ja. Redde eg sko skriva orddeling feil. Kjør på Elisabeth...Det e jo ein av dine store kampsaker, har eg fått med meg.
Ja, det e jo min store kampsak som lærar. Det e jo så trist å se når folk dele oran. Dem ska jo ikkje det. Så vær så snill alle dere bloggleserar i den store verden: Ikkje del oran!
Eg kjenne angsten stige. Kor mangen ord har ikkje eg delt feil, i god tro. Ja,ja....som regel forstår jo folk ka du meine og det e jo det viktigaste.
Elisabeth ville gjerna komma med ein hilsen. Ver så god Elisabeth. Ordet e ditt.
Æ vil gjærne hilse tel x-gåsa vår, Brit Elin Sunde og sei at Ka..-Ju...(intern en) kan ho sjøl vær.
Me har jo ein liden faith meg og deg. Kim av oss som ska vera sjefsgås te neste år. Du ska faktisk få lov å sei koffor du e den rette sjefsgås. Så får leserane dømma sjøl....
Det sier jo sæ sjøl. Æ e best. Og e dessuten den eneste nordlendingen(som ikkje e ny), så det skulle bare mangle....
Javel,javel Elisabeth. Eg blir heilt stum....foreløpig vertfall.
E æ fæddi? Ikkje for å mase altså, men æ går å pusse tennan.
Takk,takk te nordlendingen vår. Du må ha ei god natt. Godt at du ska bu med meg et år te=) Har du forresten tenkt på det Elisabeth, at Briten og Gunnhild har bodd her i 3 år, og så plutselig etter at eg og deg flytta inn, så flytte de ut.....me gidde ikkje tenka meir på det.
Ka syns du forresten om nordnorsken min?



1 kommentar:

Anonym sa...

tåredryppanes intervju... men sikkert litt bittert elisabeth, at akkurat nå sitte eg å seie et velkjent ord, HAHAHA K.J.K.J.....
synd du ikkje kan ta meg...

hmmm... eg øverekke sjefsgåsenenes stafettpinne videre te.....

HEIDI!!!

hahahaha, sånn går det når dåkk stenge keramikk-gassen inni kottet.

ha ein fin dag, ska skrive et siste avskjedsinnlegg på den her bloggen ein dag eg får tid....