mandag, juni 11, 2007






























Gåsebingen har den siste tiden vært preget av eksamenslesing. pensum, lesing, pugging, og frustrasjon har rammet de fleste gjessene. nå har det seg sånn at jeg som sjefsgås, (Briten), tok ferie allerede den 1 juni. de andre derimot, har lest som bare det, og jeg har fungert som fluen på veggen og gjort meg ymse observasjoner av lesehestene.
jeg kom inn i stuen, og alt lå til rette for at det skulle bli en stille og rolig ettermiddag. joff, gunn og elisa satt som perler på en snor i sofaen, med bøkene foran nesen. for et syn, tenkte jeg. norsk, frisk og klok ungdom som fordyper seg i økonomi, sykepleie og krl....
synet kan bedra. etter en nærmere titt, oppdaga jeg de frustrerte blikkene som skjulte seg bak notatene. Gunn hulket bittert, og følte seg ikke i stand til å komentere situasjonen. elisa så rådvill på de tusen sidene hun skule lese, og ristet dystert på hodet. og jofrid.... jofrid? jofrid sovnet. (neida. hun sov ikke!!! hun hvilte bare øynene!!)
jeg forlot åstedet med blandede følelser. lykkelig over å selv være en fri svale, men selvsagt kjente jeg jo på den sørgeligge stemningen som lå i veggene. jeg gikk ut på kjøkkenet for å spise en banan eller et eple eller en drueklase, litt usikker på hvilken frukt det egentlig var. men det betyr for så vidt ikke så mye, for så langt kom jeg aldri. jeg var så vidt kommet meg ut på kjøkkenet, da jeg hørte mistenkeligge lyder fra stuen. jeg løp tilbake i full panikk. hva skjedde?
Og der lå de, alle gjessene. strødd rundt i sofaen, oppå sofaen, under bordet, langs veggen.... det var rett å slett blitt for mye for mine kjære medgjess. all eksamensangsten førte til at de bokstavlig talt gikk på veggen...
heldigvis var jeg, sjefsgåsen, tilstede, og fikk situasjonen under kontroll. gjessene roet seg, og de leste fint resten av dagen.
den dramatiske hendelsen har ikke gjentatt seg, men sjefsgåsen er stadig på vakt, og full beredt på nye anfall.
i dag ble joffen og elisabeth ferdig, gratulerer med vel overstått eksamen!! bare gunhild igjen...
kyss klapp og klem fra sjefsgåsen!







3 kommentarer:

Anonym sa...

Unnskyld meg Briten, men ka har eg sagt om den tittelen. Ei svak gås ville aldri fått status som sjef i flokken. Kanskje me ein gong for alle bare ska ta ein avgjerelse på kim som e sjefsgås. Eg stemme på meg sjøl. Andre? Kanskje me må ta det på den faire måten. Någen som e med på ein aldri så liten gåsekamp i kveld?=)
Nå ska det bli slutt på sovinga/kvilinga mi...kanskje. Nå e det ein gong for alle avgjort at eg ska ta jerntilskudd. Tok meg faktisk bare ca. 5 år å få det avklart, fra første gong eg tenkte å finna ut av det. Sånt skjer då du blir bleik bare du ser helsesøster(neida, det e ikkje så gale. Men mor påstår at eg blei det før. Ikkje vett eg om det stemme). Forresten festlig å få veda det den dagen du er ferdig med alle eksamenane og har "sove" deg gjennom alle forelesningane(kunne jo ikkje gjort dette før...). Eg får det jo te å hørrast ut som eg ikkje har jern i det heila tatt, men sånn har det kjenst ut te tider.Vil vertfall ikkje ha det på meg at eg legge meg litt seint....okey,av og te kanskje=) Nå gjenstår det bare ein utfordring. Ny prøve igjen om ein måned...har faktisk trua på at det kan gå kjempebra=) Ska du Marie jobba på helsestasjonen i sommar òg? Uansett litt skeptisk te om du får stikka meg...
Nok om det. Eg håbe liksom at jerntilskuddet ska gje meg energikick.
Mor-du sponse vel? Du vil vel ha ei opplagt dotter heim te sommaren=) Sett innpå någen tusen, så e me på den sikra siå.

Anonym sa...

eg e sjefsgås. å eg e me på gåsekamp... adle knep e lovlige...

Anonym sa...

foe ein gjeng!!!!!!=)