fredag, desember 01, 2006

Gåte

Eg har nok ikkje vært så flittig inne her eg heller....men Briten klare seg jo bra hu.
Tenkte egentlig eg sko legga ut ei gåta og eg forvente svar viss du lese denne.
Her komme gåta(på gammalnorsk):
I rosenhaven ble jeg funnet, hvor min moder fellte meg.
Av kjøtt og blod er jeg opprunnet, men det finnes intet kjøtt og blod på meg.
Noen har jeg høyt opphøyet. Andre har jeg dypt nedbøyet. Hvem er jeg????
Hint kommer etter 5 forslag(rekne med dåkke ikkje klare det før det,tihi....viss dåkke ikkje har hørt an før då, men då må dåkke la de stakkars andre få prøva seg.
Nå må eg snart legga meg. Joda grøten va ganske ålreite den, men eg trur den på høyskulen te Briten og Elisabeth, som eg åt i går, va bedre. Men den klarte eg ikkje eta så møje av, for eg hadde sånn eksamensnerver, men nå e det overstått. Bare 2 igjen....
Eg ska bare læra dåkke ein ting te slutt. Når han Gjerdrum og co. i Norges Bank sette opp renta, e det for å setta ein brems på den norske økonomien. Me ligge på grensa(eller har allerede) te ein overoppheta økonomi. Når renta stig, investere me mindre osv. og det e jo bra for å dempa litt på økonomien( tar forbehold om at eg har misforstått alt). Sånne ting lære me om i makroøkonmi(som eg hadde eksamen i, i dag)++++++Interessant? tenkte meg det...
Have a nice day(tenkte egentlig at det sko stå god natt, men dåkke lese det vel ikkje før i mårå uansett)

21 kommentarer:

Ingelin S sa...

mmmm ein blomst?

Ingelin S sa...

eller ein rose

Anonym sa...

Ei tåra?

Anonym sa...

et grantre.

Anonym sa...

døffelcaot

Anonym sa...

hint nr 1:

moder treng ikkje plent ver et menneske.....

Anonym sa...

en regndråpe!!!

... sa...

Ei gås :) Elle and, for den saks skyld... Fugl med fjær jaffal. Elle...?

Gåsebingen sa...

Eg må sei at hu Lene ikkje e så dum. Men ka kan det vera så kan opphøya någen og nedbøya andre?
Dåkke må tenka litt gammeldags....

Anonym sa...

EG VEIT D!!!men eg låva ho jofrid dypt og hellig at eg ikkje sku sei d vidre...bestikkelsa mottas m takk.

... sa...

Dun?

Ingelin S sa...

jof...på tide me et hint te....

Anonym sa...

Okey! Siste hint:
Denne tingen brukes vel egentlig ikkje i dag. Første del av ordet e fjær. Altså så mista høna ei fjær. Men ka e så denne fjæra brukt te.
Hmmmmm............

Anonym sa...

Æ vet også ka det e!!! Æ gjetta det! Men får ikkje lov å si ka det e av Jofrid, hihihi!

Ingelin S sa...

å eg bler sprø....joffi sei det?ææææ åååå ææææ nei eg vett ikkje...lagt av fjær???men ka då???

Ingelin S sa...

ein fjær penn?

Ingelin S sa...

son som ein skreiv me før

Anonym sa...

Bra Ia(eller Ingelin)!
Fjærpenn va svaret, ja. Syns den gåta e litt go eg. Kanskje eg må legga ut ei ny:)
Nå e auene mine firkanta. Har såde litt for lenge foran dataen. Jobba med eksamen altså...program på dataen.

Anonym sa...

jess!!!!!eg inger marie fon tog an!!!!!godt fornøyde nå=)

Anonym sa...

ia du kan kje bare ta ærå du! Det står inger marie og ingelin. Ingen bevis på at det va du så svarte det;)

Anonym sa...

kan eg spør kem an har høgt opphøyet og dypt nedbøyet? e det ting an har skreve det?