lørdag, desember 02, 2006

Døffelcaot og sånnt....



det har den siste tiden vært en del diskusjoner rundt dette her med klesplaggs ulike navn og sånt... jeg for min del syns det er på sin plass å kalle en spade for en spade- en genser for en genser- en bukse for en bukse....

her er vi ikke alle like enige, og det har oppstått en del misforståelser i og med at ymse folk som jeg ikke skal nevne med navn har såkalla fremmedord på sine tekstiler, og etter oppfordring fra vår venn og nabo karin, kommer en aldri så liten ordforklaring, som kan hjelpe oss alle å forstå oss på moteverdenens mange fremmedord...

her til venstre ser vi Dorrit i sin nye fresje "puffer"...

puffer= puffermkjole

døffelcaot= jakke med litt pels og stæsj her og der

tunika= en slags langermet sak som rekker ned til knes

bolumbo (eller bolero om du vil) = en slaks kort sak som kan knyttes på midten

heltherneck= klesplagg som har fokus på nakken

parkas= en jakke som har et rutete indre, samt treknaper. er ikke dette sant, er Gunnhild en vranglærer og en løgnhals.

Gunnhild tullet med meg.

cardigan= en sanggruppe som har fått et plagg oppkalt etter seg.

usa-sokker= sokker made in USA

cotterplush= et skjørt som rekker nesten til knes, og med lommer både foran og bak.

lightingflæsjer= gull-tights

bunad= feststemt antrekk

ulvangsokker= oppskrytte sokker made by ski-freaken sjæl

gunda-shoes= støveletter i særklasse

og sist men ikke minst:

featherbrush: tynn bluselignende sak av fjær fra ekte svaner.

jeg håper med dette at dere alle kan få et mer reflektert syn på klærs oppbygning og funksjon i det moderne fæsjensamfunnets globale sirkulasjon. det er med innlevelse og respekt at dette innlegget skrives, og alle lesere kan endre sine holdninger med det samme- eller gjør som meg:

KALL EN SPADE FOR EN SPADE!

kyss, klapp og klem fra sjefen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig!! Har aldri forstått meg på de forskjellige navna på klesplaggene...Jeg stemmer med deg, Briten!

Anonym sa...

det va godt me ein aldri så liten oppklaring på dette området...eg har vert for sky og sjenert til å tørre å spørre om dette i frykt for å bli ledd halvt i senk...godt at det er noen som tenker på oss og gir oss en ordliste...
TAKK
mvh sky OG sjenert

Anonym sa...

takk for støtten inga. og til deg sky og sjenert (eller bare sOs om du vil); det er lov å føle seg sårbar på dette området. jeg har selv vært i situasjoner der mine dårlige klesinnstinkter virkelig har blitt møtt med latter og bruale fornærmelser. dette drev meg til å tilegne meg kunnskaper nok til å skrive denne orlisten, som er en liste for alle andre taperene som ikke klarer å kalle spaden for en sleiv.
mvh briten den reflekterte.

Anonym sa...

uff, dåkker altså!! tænk vess du kjæm på at "oi, eg har løst på en slags genser, en litt lang, men likevæl en gænser, og kanskje en smule tynnare materiale ein gænsra flest". Så går du på h&m og sei tell butikkdama: "hei, eg fikk plutseli løst på en slags gænser, en litt lang, men likavæl en gænser, og en smule tynnare materiale ein gænsra flest." koffør ikkje heller sei " hei eg vil gjerne kjøp en tunika"??? søringa.....

Gåsebingen sa...

søring kan du være sjæl din nording.... men du karin? tenk om du ein dag fekk jysla lyst på en "featherblush", åsså kom du inn på butikken å blei grepen av angst og smånervøs panikk: "ånei, æ har glæmt ut ka d hæitta".... då kan du bare gå rolig å avballansert bort te kasedamen å sei: "æ vil ha en bluse som e laga av fjæra fra ækte svana"... men ånei ånei!! kassadamen kan ikkje hjelpe deg!! hu kaller spaden kun for en sleiv, og forstår rett og slett ikkje godt norsk, og du blir stående med postkassen i skjegget... e d et sånn fremmedspråklig samfun du vil være me å utvikla??