søndag, mai 27, 2007

Eksamenstid

Egentlig så sko eg ha lest te eksamen i statistikk, men eg blei plutselig så lei. Kom te någe eg ikkje forstod, så då tyr eg te bloggen heller. Me ska snart gå te Peppes og eda Oreo-kaka og is. Først sko me bare lesa effektivt någen timar. Hysj....ikkje sei te Gunnhild og Briten at eg sitte her heller.


Eg tenkte egentlig at eg sko gje dåkke et innblikk i ka som skjer i de forskjellige "gjessene" sitt liv i denne strie eksamenstida. Egentlig hadde eg ikkje tenkt å begynna med meg sjøl, men eg kan jo ikkje gå å intervjua de andre nå.....me sko jo lesa:)

Javel Jofrid, kossen går det med lesinga då?: For å sei det sånn, så va eg vel lei før eg starta. Men når det gjelde faget statistikk som eg ska ha eksamen i på tirsdag, så e eg blitt positivt overraska. Har innsett at det ikkje e så gale, som eg har trudd heile semesteret.

Er ikkje det litt dumt å oppdaga så seint?: Jo, det e jo det. Men det e nå ofta sånn med meg. Når det endelig går opp for meg at ting ikkje e så vanskelig som eg ska ha det te, så blir det jo ganske kjekt. Men det betyr ikkje at eg storme over bøkene med lyst og iver. Det må litt mild tvang te:)

Forstår eg deg rett i at du ikkje grue deg så veldig te statistikkeksamenen då? Du pleie jo som regel gje uttrykk for at du ikkje kan någen ting: Hehe...du seie någe der. Har eg glemt å sei at eg ikkje kan någe?...eg har vel blitt voksen eg òg ittekvart og innsett at eg vertfall kan litt. Eg må vel sei at statistikkeksamenen e den eg grue meg minst te. Godt at intervjuet blei foretatt nå og ikkje om ei veka, då eg ska ha mikro:)

Ka du gjere for å slappa av mellom leseøktene?: Vett ikkje eg. Lese vel heila tiå.....:) Neida. Eg går f.eks tur. Og i går f.eks. fekk eg plutselig fotballkick, så då kjøpte eg meg ein fotball då eg va i byn. Så eg og Briten tok oss ei fotballøkt etter me hadde lest. Eller eg kan ringa heim te mor. Må eg ramsa opp alt? Vett ikkje om eg gidde det.

Neida, det går bra. Men må ikkje du gå snart? Sko ikkje dåkke gå på Peppes snart?: Ehh..stemme det. E det meir du lure på?Eg må som sagt gå nå snart.

Egentlig ikkje. Viss du ikkje har någe du vil seia te slutt: Eg kan jo ønska alle lukka te med eksamenane. Husk å ta dåkke pausar innimellom. Det e viktig. Ikkje sitt for møje på facebook. Tenk positivt. Du kan meir enn du trur.

Takk te Jofrid som tok seg tid te et intervju midt i lesingå.

Neste intervju kommer i neste uke ein gong. Kim så vil vera neste mann ut? Alle må:)


18 kommentarer:

Anonym sa...

Trudde du va komt et år lenger enn meg Joffi?
Sitte og me statistikkbøkene og slite litt me motivasjonen. Det e viktig me litt lesing innimellom pausane spør du meg..
Eg ska ha statistikk på torsdag, og eksamen i Mikro 13.juni..

Ska gi deg ei lita oppgave slik at du kan innta fagstoff mens du surfe på nettet:

Anta at sannsynligheten for din karakter på eksamen har følgende fordelingsfunksjon (P=k), der A=1, B=2,..,F=6: (P=1)= 10% (P=2)= 35% (P=3)= 30% (P=4)= 15% (P=5)= 8% (P=6)= 2%

Finn E[k]

Anonym sa...

Ok, der avslørte eg mine svakheter i statistikk.
Sånn va det eg meinte å skrive det:

Fordelingsfunksjon P(K=k)

P(K=1),P(K=2),....P(K=6)

Lykke til, håpe du lage ei oppgave til meg og!

Anonym sa...

Javel Daniel! Eg ligge ett år foran deg altså....Den oppgava di forstod eg ingenting av dessverre. Men eg tippe E[k]=100%, någe som betyr at det e umuligt å forutseia karakteren min. Me har nok lettere pensum enn som så. Statistikk e bare 5 studiepoeng(+ metode e 5 studiepoeng= faget hette samf.vitenskapelig metode og statistikk. Men metodedelen e me ferdige med).
Får se om eg ikkje klare å laga ei oppgava te deg før torsdag. Kanskje ei av eksamensoppgavene mine:)
Grue meg SÅ te mikro. Har litt å streva med neste veka. Har eksamen i det neste mandag. Bare less øve alle kunnskapar du måtte sitta med, tar gjerne imot:)

Anonym sa...

Her komme oppgaven Daniel(visste ikkje kor eg sko publisera den, men såg at du ikkje hadde oppdatert bloggen på ei stund, så eg valgte å gjera det her).

Oppgave 2(40%) på eksamenen min lyder som følger:

Tabell 1 gjengir data fra nasjonalt register over eksamenskarakterer for karakteren A-D i faget statistikk. Tabellen gjengir observerte frekvenser for menn og kvinner i ulike karaktergrupper. Dataene er fiktive, dvs. de er konstruert for denne eksamen.

Tabell 1:
Karakter Menn Kvinner
A 180 240
B 300 370
C 520 510
D 125 80

a) Vis hvordan vi med grunnlag i informasjon i tabell 1 kan teste en hypotese om at menn og kvinner får like karakterer på eksamen. Vis fremgangsmåten fra formulering av hypotese, til endelig konklusjon.

Hjelp(som me òg fekk):

Kjikvadratet, X^2= $(O-E)^2/E

$= summetegn(visste ikkje kossen eg sko skriva det tegnet)
Rekne med du har det av tabellar du måtte trenga.

Lykke te! Det e egentligt litt skummelt å gi deg denne oppgava. Ja,ja...den sjansen tar eg:)

Anonym sa...

Herlig oppgave!

Oppgave 2

H0(nullhypotesen): Menn og kvinner får lik karakter

Ha(alternativhypotesen): Menn og kvinner får ikke lik karakter

Testobservator:
Q=$(O-E)^2/E

Totalt antall deltakere: 2325
p= sannsynlighet
n1 = antall menn = 1125
n2 = antall kvinner= 1200

pA = 420/2325 = 0,18
pB = 670/2325 = 0,29
pC = 1030/2325 = 0,44
pD = 205/2325 = 0,09

Q =(O1- n1*0,18)^2/(n1*0,18) +(O2- n2*0,18)^2/(n2*0,18) +(O3-n1*0,29)^2/(n1*0,29) + (O4-n2*0,29^2)/(n2*0,29) + (O5-n1*0,44)^2/(n1*0,44) + (O6-n2*0,44)^2/(n2*0,44) + (O7-n1*0,09)^2/(n1*0,09) + (O8-n2*0,09)^2/(n2*0,09)

Q = (-22,5)^2/202,5 + (24)^2/216 + (-26,25)^2/326,25 + (22)^2/348 + (25)^2/495 + (-18)^2/528 + (23,75)^2/101,25 + (-28)^2/108

Q = 2,5 + 2,67 + 2,11 + 1,39 + 1,26 + 0,61 + 5,57 + 7,26
Q = 23,37

Bruker parameter v = o - 1 = 7
Forutsetter et signifikansnivå på 5%

Forkastningsområde blir da når P(Q > q-grense) = 0,05

Slår opp i tabellen og finner at forkastningsområdet er når Q>14,1

Vi forkaster dermed H0 om at menn og kvinner får lik karakter

Anonym sa...

fasit på oppgaven

1*0,1 + 2*0,35 + 3*0,3 + 4*0,15 + 5* 0,08 + 6*0,02

= 2,82 ~ C

Dvs forventningen til X (E[X]) = C

Anonym sa...

ja, detta va jammen nåken herrlige reknestykker...:)eg føle iveren for økonomi e te og ta og føla på her inne akkurat nå:)eg kunne trengt et lynkurs i å setta opp et budsjett, har ikkje kontroll på økonomien min...

Anonym sa...

så viss du trenge litt praksis neste år joffi, så bare gi beskjed...

Anonym sa...

off dette va rett og slett ikkje oppbyggeligt å lesa.eg likte bedre innlegget enn kommentarane.JA TIL PAUSER I EKSAMENSLESNING.glede meg te intervjuet av de andre gjessene og komme.jofrid du e toppen og sjæfs bloggaren i bingen!

Anonym sa...

hva sjer?? sko inn å lesa kommentarane på d hærli frekka intervjue te joffen, åsså blir eg møtt me tall og symboler eg ikkje visste fantes ein gong.

men føle eg bør bidra litt då, så her e ein aldi så liten mattematisk nøtt;

tor-henning har 17 bananer. han nekter å dele med seg. hvor mange bananer får gerd-marie da?

tilleggsopplysninger:
bananene har en kvadratrot på om lag 5% og sannsynligheten for den ytre skall-dimensjonen er nærmere 82,43.

gerd-marie har en statistisk tallsymmetrisk funksjon på (px-4) og vil derfor kunne snappe opp to eller flere bananer når tor -henning ikke ser.

lykke te folkens! tenk så det knaker...

Anonym sa...

Herlig frekk oppgave Briten!

Eg ser et klart svar her:
Gerd-Marie (også kalt Gemma) får 0 bananer, siden han idioten nekter å "dela med säg"

Tilleggsopplysningene er bare lureinformasjon.

Anonym sa...

herlig frekt svar daniel.

men du bomma kraftigt her...

kan gi et par småhint:

gerd-marie får tre og en halv banan.

meir seie eg ikkje, men radius-geomeriens kjerneprinsipp spiller en sentral rolle i dette regnestykket.

lykke til....

Anonym sa...

Eg trur eg vett svaret.
Du ser at han Tor-Henning e veldig glad i Tore på sporet. Så mens han e oppløyst i tårer forsyne frekke Gerd-Marie seg med 3 og ei halv banan. Den halva banana har sin årsak i radius-geomeriens kjerneprinsipp, som du nevnte. Viss eg huske rett går vel det prinsippet ut på at alle ting blir halve etter passerte 3. Det vil sei at frekke Gerd-Marie(det e jo det hu e, hadde jo ikkje lov) egentlig tok 4, viss me ser bort fra det r-g prinsippet, men det gjere me jo ikkje...Men eg syns nå at Tor-Henning kunne delt litt med seg. Det har nok sin årsak. Kanskje han e redd for at Gerd-Marie ska få i seg bananflue-egg, siå hu ete endane....fint tenkt=)
Ser ut som du blir neste intervjuobjekt Briten! Gled deg=)

Anonym sa...

utmerket svart joffen. eg e beinklar for intervju.

men skuff skuff, heller ikkje du hadde riktig svar, sjøl om bananflue-egg-teorien va genial!

riktig svar:

tor-henning får en bananflue i halsen og Gemme, den utspekulerte drittungen, kaster seg over tre og en halv banan uten så mye som å blunke. dette på grunn av hennes mentalt ustabile helse som kommer av radiusets kjerneprinsipp i 4, 34% xxy28.

takk for gode svar jofi og dani, men dette var desverre mattematiske utfordringer på et annet nivå.

Anonym sa...

Ja, det der va på et heilt annet nivå, Briten. Eg bøye meg i støvet. Dette nivået e fra planeten mars!!

Koffor har du ikkje gitt ut ei fagbok me dinne nye observasjoner og teorier?

Glede meg til profilintervju av Briten!!

Anonym sa...

seffølgeligt ska eg jer det... jaffal viss du daniel låve meg at du kjøpe dette fremtidige storverket...

det blir ein slags fag-roman, "mattematikk er mer enn ligninger" ska den hetta, å eg anbefale adle å lesa/pugga innholdet i denna bokå.

sentrale tema blir :
-funksjonelle kjerneprinsipper i det potensielle 43¤4stadiet

-brøk er for pingler

-tematisk regneforståelse

-bananfluens opprinnelse og funksjon på det mattematiske plan

-osv

gjennom denne romanen følger vi gemma og tor-henning i sine daglige subraksjonselementære nivåer.

løp og kjøp folkens!!

Anonym sa...

Klart eg ska kjøpe den! Men eg vil helst ikkje ha den i skjønnliteratur, men som sakprosa!! Men Gemma og Tor Henning e konge!

Anonym sa...

Gemma og Tor-Henning synes sakprosa er en fin bil...