torsdag, april 26, 2007

Quiz om gardslivet

Syns det var på tide at eg bidrog litt på denne bloggen. Og ka e vel meir naturligt enn at eg lage ein quiz om bondelivet. Det e nok dei færraste som har fått med seg at eg har tatt gardslivkurs i tillegg te økonomistudiet dette halvåret. Det e et gratis internettbasert kurs. Det va bare tilfeldig at eg kom over det.Du bestemme sjøl kor lenge du vil gå og kor møje du vil gjera ut av det. Pensum e veldig variert. Du lære egentlig alt som e verdt å veda om gardslivet. E det ting du ikkje forstår eller lure på e "lærarane" veldig åpne for å hjelpa. Praksis må du òg ha(eller du e vel ikkje nødt, men det e ein stor fordel). Fekk ordna det sånn at eg tok praksisen hos familien Sørbø i påsken. Eg bestemte sjøl praksisoppgavene. Den eine oppgaven var å ta imot lam. Någe eg bestod med glans. Den andre oppgaven var å laga ein innføringsfilm om gardslivet. Den bestod eg òg. Om eg ska sammenligna dette kurset opp mot et år på vinterlandbruksskulen så må det vera at på det kurset eg tar så lære me ikkje någe særligt om grassortar, og så får du ingen tittel(viss du ikkje gir deg sjøl tittel då:) ).
Så va det denne quizen då. Eg må jo visa dåkke at eg har lært någe dei siste månadane. Men først må dåkke svara på spørsmåla og så ska heller eg komma med fasiten. Alle som ikkje e overkvalifiserte kan svara. Overkvalifisert vil sei at du har gått på vinterlandbruksskulen å lært om grassortar.
Spørsmål 1: Ka kan du fortella om lammet (ut fra bilde)?















Spørsmål 2: Er dette ein gjeldsau(se bilde under)? Begrunn svaret



















Spørsmål 3: Koffor e ikkje alle bønder like "glad" i kattar ? For å presisera det litt meir; koffor vil dei ikkje ha kattane i siloen etter at sauene e blitt drektige(vertfall i begynnelsen)?
P.s. Dette e barnelærdom for min del. Kan ikkje sei at det e vitenskapelig bevist(svaret eg vil fram te),men eg trur nok det e någe i det. Me har forresten katt.
Spørsmål 4: Ka e laktasjon(dette spørsmålet dreie seg om kyr)?
Spørsmål 5: Ka kallest ein ett år gammel sau og ka kallest ein to år gammel sau?
Spørsmål 6: Ka e børen?
Spørsmål 7: Går det virkelig an å kalla meg någe aent enn"sjefsbondekåna"?
Tilleggspørsmål: Hvilken type bekledning bruker en sjefsbondekone?
Til slutt vil eg bare retta ein stor takk te familien Sørbø som lot meg ha praksis hos seg og ikkje minst må eg takka lærarane mine for all ny kunnskap og svar på alle meir og mindre fornuftige spørsmål. Det kan tenkast at eg fortsette på "kurset". Det dukke jo stadig opp ting eg lure på ...:)
Ha en fortreffelig quiz-kveld!!!
Premie venter i posten(kanskje det blir et dikt?). Vil ikkje sei kriteriene for å få premie, men du e vertfall nødt te å svara. Det e sikkert. Syns dåkke ska svara, om så bare for å gleda meg:)

10 kommentarer:

Anonym sa...

du joffi du joffi... så mange spørsmål orke eg ikkje svara på... desuten så trur eg ikkje eg klare svara på di heller.... så eg glede meg te fasit... men svare deg på de to fyste spørsmålå, å viss det e rett, elle nesten rett, bør eg få jaffal ein aldri så liten deltakelsespremie... ein tyggis for eksemepel...

1. hmm... eg glømte spørsmåle... va någe om det der lamme... eg trur det e et utstøtt lam, som har blitt dumpet av si egå mor. på bildet ser me lammet som desperat og trengende ser med forventning på fotografen (alså joffi), og håper på bedre tider.

2. nei det der e ingen gjeldsau, hu har jo tri lam....

takk for meg, nå øvelate eg resten av spørsmålå te någen me vett å peiling. eg har forsåvitt begge deler i god behold, men kan ikkje røpa for møje, då blr det så kjedeligt for de andre.

Anonym sa...

Ja, ja, Jofrid, må sei eg e imponerte øve kunnskabene du har tilegna deg, og isje minst måden du legge d fram på:-)

1. Eg forstod isje ka du ville fram t med det bildet, hadde d bare vore bilde av bakparten...Eg lærte nemlig någe nytt i dag; koksidiose, vett du ka d e??!!

2. Nei...som tidlegare skreve, hu har jo lam...

3. Bøndene e vel redde for at kattane ska pissa i siloen...någe så kan føra t at sauene miste lammå?

4. Laktasjon...d vett eg isje, men eg vett kor eg kan finna svaret!!!

5. Fjordlam og jimmer...

6. Børen, d vett eg i alle fall ka e! Såg an seinast i dag...men eg kan jo isje svara på alt her...

7. Nei, trur nok d e din rette tittel, Jofrid!! Og bekledningen din e jo perfekt, mangle bare capsen...

Anonym sa...

Ja,ja jenter. Eg seie ingenting....fasiten lar vente på seg.
Koksidiose ja, det vett eg nok ikkje for møje om, men du ska se om eg ikkje klare å finna ud av det.Trur det må vera et fornuftig spørsmål ja....

Anonym sa...

1.Dalasau (for store øra, for lang romp, for små krølla, men ellers søt), født i 2007(øremerke) Yngre enn 1 uke (broren har jaffal navlestrengen i behoill)

2.Nei.Gjeldsaua her ikke lam, å dæm adoptere itj lam heller

3.Katta kan varra bærera av en sykdom (toxiplasmose eller nå sånn..) som jeg at sauan kan kast (aborter)vess batta e "litt uheldi" i matfate te sauan

4.Laktasjon e nåkka me melka..

5.Fjorlam å toåring(de sei iallgall min sauebondepappa)

6.De som kjæm ut etter at all lamman e født, morkake å sånn. I Trøndelag heite de greien, så veuit du de, i tilfelle du bli sjefsbondekone me FK eller EIK-kjeledress å skaut(jmf spm 7 & bonusspm.)i trøndelag..

Anonym sa...

oi sann, artie skriveleifa der..

Anonym sa...

Nå vett eg ka koksidiose e, Marie.
Kort fortalt e det ein parasitt som angripe tarmsystemet på lam(då desse ikkje e immun ennå mot denne parasitten ennå). Lamma får diarè og må ha pensilin, eller så blir de bare skinn og bein te slutt, då de ikkje klare å ta næring te seg. Tar forbehold om skrivefeil:)

Det e bare å svara. Har ikkje fått alle svara eg vil ha ennå. Her e det ingen som blir uthengt.
Oppfordringen denne gong går spesielt te Therese. Du bør jo ittekvart ha lært litt av "bondemannen" din. Men han e overkvalifisert, så du får svara sjøl.

Anonym sa...

Spm 1:
Rase: Norsk Kvit Sau (forkortes NKS) Ser ut for at det er mest dala og texsel sau.

Lammet er født i 2007 (se øremerke, første nr)

En av sine første levedager (bror/søster har navlestreng)

Spm 2:

Dette er ingen gjeldsau, denne har lam. En gjeldsau har nemlig ikke det.

Når me snakke om gjeldsau, syns kanskje det er på tide at du Jofrid finner deg ein ver og får deg lam!! Syns me har registrert deg i høybrunst i det siste! Lykke til!!

Spm 3

Katteavføring kan føre til at sauen kaster (spontanabortere). SKYT FLYSSÅ

Spm 4

Perioden pattedyret produserer melk kaller vi laktasjonsperiode.
Kom deg i laktasjon Jofrid!

Spm 5

Et år: fjorlam
To år: jimmer

Spm 6

Det er livmora til sauen. Kossen går det med livmora di?? Therese si har det fint, litt lite liv. Sorry du blir ikke tante ennå.

Spm 7

Ja!!

Pofid, Joffa, Kånehår, Husmor, lillesøster, svigerinne, prippen, kåneebne, fnisite, vimsite, fisehumorkongen.

Tilleggsspm:

Vil dele ordet i 3 (sjef bonde og kone)

Sjef = drakt, skjørt eller lignende

Bonde = kjeledress/overhal

Kone = minst mulig til glede for mannen!!

Anonym sa...

Egentlig burde eg i protest ikkje kommentert någe, men eg klare ikkje la vera.
For det førsta: Trur ikkje du Bjarne har hatt godt av det året på vinterlandbruksskulen.
For det andre: Eg vil helst ikkje bli sammenligna med dyr. Eg e tross alt et Menneske!!!
For det tredja: Kunne du alt dette her Therese...??
For det fjerde: E redd det blir dårlig med premie på dåkke, pga. juksing(overkvalifisering) og utenom oppgaven svar!
For det femte:For å sitera deg Bjarne:"Me e jo ikkje så flinke å snakka om følelser". Så det du egentlig ville sei, va vel: "Kjempe gla i deg Jofrid. Hb snart du finne ein mann, så eg får meg ein svoger. Då kan du henga med Therese, mens me stikke på fisketur. Det e litt dumt då hu heile veien mase og spør om eg e meir glad i fiskestanga enn hu. Då kan eg jo bare skylla på svogeren min...Han bør helst vera rundt 40(og ha komt i 40 års krisa) for då kan eg og han kjøpa oss motorsykkel(eg begynne ittekvart å forstå koffor du heile oppveksten har sagt at eg komme te å enda opp med ein på 40+. Du håpe det så møje, at du har begynt å tru på det)".
For det sista: Glad i deg Bjarne:) Deg òg Therese!!
Og den svogeren kan du venta lenge på......du rekke nok dei 10 sønnene først.

Anonym sa...

Ja me e gla i deg Jofrid.
Ja eg har lyst på ein svoger.
Ja Therese tror eg e mest gla i fiskastangå av og te!
Ja eg har lyst på motorsykkel.
Ja Therese har sensurert det meste av dette innlegget.

Anonym sa...

Godt jobba, Jofrid, d stemme! Me har någen lam så har fått d.

I kveld ska Therese og meg vera så urbane at me ska t byen for å gå på kafe! D har eg aldri gjort før! Altså reisa t byen bare for å gå på kafe, meine eg...men d blir nok koseligt d:-) Du sko jo vore med oss, men får heller kosa deg der oppe i d kalde nord:-) Snakkes!!!