tirsdag, november 21, 2006

fæsk og matboks og sånt...

det har vært litt dårlig med trøkk på denne her bloggen vår den siste tiden, og som sjef i bingen tar jeg biffen i egne hender og skriver et lite innlegg, slik at dere skjønner at vi forsatt er i live.
nå skal vi snart ha "lagetingtiljulemessakveld" her, der er alle hjertelig velkomen. selv prøver jeg desperat å hekle ferdig et skjal. (det skal av enkelte grunner IKKE gis til julemessa, men blir en julegave til mormor. Hun ser litt dårlig, og er glad i meg uansett...)
ellers "så går nu dagan", slik de sier her oppi nord. nordlendinger kan være litt rare. ei i klassen min nekter for at det heter "fæsk" eller "tæll"... snålt. i mine øre dukker det nemlig opp veldig mange "Æ"`er i denne her dialekten. så hvem har rett? noen som vil bli me i debatten? heter det FESK eller FÆSK på nordnorsk?

og så over til noe helt annet... vi diskuterer for tiden miljøsparende tiltak på skolen, der det fokuseres på å ta frem matboksen fra skapet. posen er ut, den e bare stor, stygg og forsøplende. men; så var det en klok hjerne som sa at det var like ødleggende å bruke matboks, for da må en likevel bruke varmt vann når denne skal vaskes opp.... så her er alså debatt nr to: matboks eller pose?

å elles har vi det greit her i bingen. eksamen nærmer seg, så litt ekstra slit blir det jo alltids, men den tid den sorg. i kveld skal vi kun kose oss med kake, strikking, julemusikk og seffølgeli bonderomansen. lenge leve bonderomansen.

ha en flott kveld alle sammen(=

6 kommentarer:

Anonym sa...

eg stemme for madboksen. då blir kje maden skviste og det lage kje så masse søppel. og kem bryr seg om litt varmt vatn?

Anonym sa...

eg stemme for plastikk.....poser er kjempegreit....kan kje plastikk gjenvinnast???ja til flere poser til rimi....(gjennvinning av plastikk=)ja sleppe å bruga varmt vann....den e eg me på...

Gåsebingen sa...

naaa, skeptisk... eg hålle ein knapp på madboksen. reint pysisk trur eg denne e mindre brutal mot miljøe, tenk så masse plastikk det bler om adle ska ha maden sin oppi ein påse? åsså har eg lært ein ting te; d e lurt å boikotta pappkruså i kantinå, kjøp termoskopp.
ps: eg e ingen miljøfrik alså, bare veldi glad i den fine matboksen min med skomaker-andersen-motiv.

Anonym sa...

Det hete fisk. Med i. Det e bare uskolerte folk fra diverske fjordholl uttafor Tromsø som sir fesk. Kem vet, drar du langt nok inn i fjorden sir dem kanskje fæsk :D

... Og æ stemmer for matboks, trengs ikke vaske den så ofte, bare...

Irene sa...

Blogger like mæ ikke i dag...

Anonymous (ovenfor)= mæ

Mæ= gammelnabon til Gunnhild før ho fløtta sørover:)

Anonym sa...

ok, nå tippe eg snart øve her... jekk tilfeldigtvis forbi ein plakat på skulen der det stod "fÆst i lofoten"... eg galloperte tebage te klassen å forklarte så stolt at eg faktisk hadde rett når det gjalt disse "Æ"ane i ordå deisar... å ka va svare eg fekk tebas?? joda, "vi kainn nu sei fæst, men ikke fæsk!!!"....
kor logisk e d liggsom??