torsdag, september 27, 2007

Hjelp!

Hei alle sammen!

Eg kunne trengt litt hjelp. Holde på med ei innlevering og så lure eg på kossen eg får to strek under svaret(det ser liksom litt bedre ut)? Og så lure eg på kossen eg kan bli kvitt sånne grønne streker(som ser ut som bølger, og du får viss du "hoppe" litt for langt fram, men som eg må gjera for at det ska sjå bra ut). Kanskje det fins någen datagenier der ute???

Ellers ska eg heim i dag:) Bryllup te Randi og David. Glede meg!
Siå eg e så hypermoderne å studere på internett kan eg ta meg fri någen veker.
Neida, eg ska ikkje bare lada meg. Eg ska faktisk jobba både heima(sjefsbondekona for någen dagar) og på sjukeheimen(læra någen nye gåter og regler og kanskje få skikk på dialekta mi) og med studiene då(som til tider e ganske gøy).

Nei, nå må eg få opp farta på pakkinga mi.

Ei gåte til slutt:
Det første til ynde på jorden står.
Det annet nede i støvet går.
Og om du det hele på foten får,
med tunge skritt gjennom verden går.
Fattimannen det ei forsmår.

P.s. Ikkje gløm å svar viss du e et data- eller gåtegeni!

25 kommentarer:

Anonym sa...

vente spent på innlegg fra helga, jofrid:)du må legga ut masse bilder, tippe du va på høgget med kamera:)

Anonym sa...

Ska eg sei deg ein ting Gunnhild, eg va ikkje det. Kameraet mitt tar ikkje bra bilder når det e mørkt. Men eg trur Heidi fekk någen bra bilder, så bryllupsbildene får venta te eg har kopiert dei(kan ta ei stund). Men det ska seiast at dei(brudeparet) tok seg godt ut:)
Har du ikkje et forslag på gåta? Den e jo kjempelett!

Anonym sa...

tjohei.

siden eg e både data og gåtegeni, e det et mysterium at eg ikkje har svart før.. hmmm....

1. for å få to linjer under svaret må du selvsagt presse ned f5 og caps lock knappen samtidig. deretter trykker du fire ganger på enter mens du holder inne ctrl i 23 sekund. når dette er gjort, må du skrive yndlingsbokstaven din 18 ganger, mens du nynner pål sine høner i f-dur.
(dersom du ikke får to streker under svaret likevel, anbefaler jeg å skrive rett på skjermen med en sprittusj).

2. gåte= støvsuger. den var lett.

sånn ellers: velkommen heim!!! håpe du e klar for ein fest te helgå, eg e fri som fulen både fredag og lørdag!

joikes!(=

Anonym sa...

Eg må bare le av briten eg!
Fantastisk bra datakunnskaper i den jenta!
Drit at det ska vær så avansert å bare få to streker under svaret, men det e godt vi har noen førskolelærere som e opplært! (sjølvlært?)

Å fjerne de grønne bølgene e litt lettere. Bare høyreklikk der bølgene svaier som mest, og velg "ignorer alle"

Anonym sa...

er du spydig daniel, eller bare later du som?

compjuterkunnskapene mine blir bare bedre og bedre, ingen tvil om det. derfor bør du ikke høre på dette nye data"geniet" joffen. du må for all del ikke ignorere de grønne svaiende bølgene. trykk heller scroll,www.f12, alt.com og 17 ganger på den artige pila med et kryss i. bare et lite tips.

ps joff: fredag e eg opptatt, men på lørdag håpe eg du eg klar for någe liv rey rey!!!(;

joikes!

Anonym sa...

Hørr på hu. Opptatt liksom:)Men det e greit det briten.
Eg jobbe lørdag dag, men eg e gjerna med på någe etterpå. Går du i salem? Eg trur eg ringe deg heller. Lettare det.
Takk for alle dataråd.
Lure egentlig på om du Daniel har ein kortversjon av to-strek-under- svaret. Blei så klatte å trykka så mangen gonger, og så blei jo skjermen heilt svart med det andre trikset(der e ganske mangen svar på ei innlevering).

Men eg forstår ikkje at dåkke e så dårlige på den gåta. Den e jo så lett. Svaret består av et ord som e samensatt av to. F.eks datageni, data + geni.
God natt...zzz

Anonym sa...

Nei, eg e ikkje spydig. Det va et forsøk på et komplement til deg Briten. Eg synest du e så sinnsykt god til å vær morsom:)

Anonym sa...

Snadder. Skreiv melding i samme minutt joff:)

Eg har ingen kortversjon på to strek under svaret. Det e ingen enkel løsning her. Du må nok bare jobbe deg gjennom den vanskelige måten, og gjør det skikkelig.

Anonym sa...

joffen:
eg har jo allerede svart på gåten; svaret er støvsuger, eller bare støv suger.... dette er det eineste sannsynlige svaret. eg vett eg har rett. ka e premien?? en spidermantyggis med tatovering? en ponni? en pølse i brød? et sammenleggbart trøorgel?? eg er so spent!
snakkes i hel på lørdag då, gler meg(:

daniboy: takk takk for kompliment! det var ikkje meningen å være så krass, eg trekker tilbake anklagen om å ver spydig. lenge leve dattamaskiner og svaiende bølger under riktige svar!

joikes(:

Anonym sa...

venter spent på nye oppdateringer....

Anonym sa...

joffi; kossen går det der hima? du må gi oss ein oppdatering om siste nytt...:)ka du e du tebake forresten?

Anonym sa...

jofrid? er det ikkje støvsuger..? venter spent på fasiten. gunn: skal ikke du snart få deg en blogg å skrive om livets store gåter og andre gåter? bare et spørsmål ut i luften... gler meg som et kinderegg til november!!!
RAI RAI!!!

joikes(:

Anonym sa...

Hei! Trur ikkje eg tar på å lage et innlegg om alt det interessante som eg har gjort her heima. Eg syns eg høyre gjespa før dåkke har lest halvveis. Det har gått møje i jobbing egentligt. Tiå har vertfall gått fort, sjøl om det føles lenge siå eg va i bryllup.
Briten,gåta får du ikkje veta svaret på. Eg kan ikkje røpa svaret for ein støvsugar. Beklage!
Eg reise opp i mårå. Ska bli kjekt, sjøl om det alltid e litt vemodigt å reisa heimante. Men eg glede meg jo te å treffa dåkke der oppe då:)
Nå ska eg pakka.

Anonym sa...

Hæ, pakke du dagen FØR du ska reisa joff?eg ska setta av ein kveld der du kan fortella ka du har gjort hima, like detaljene dine joff poff:)velkommen oppatt, glede meg te du komme tebars:)

Anonym sa...

fasit:

den første så yndig på jorden står-
(dette vil si støvsugeren som står så frekk og fin på bøttekottet)

den andre støvet i enden får-
(forsatt ser jeg for meg støvsugeren som suger til seg støv og annet rusk)

om du hele på foten får, så tung til beins gjennom verden går-
(det kan være både smertefullt og kjipt å få en hærli frekk støvsuger på foten, noen støvsugere veger faktisk flere kilo. hvem kan vandre lett til sins gjennom verden med en støvsuger hengende på slep??...)

fattigmannen den ei forstår:
(støvsugere er dyre- fattige folk bruker kost å feiebrett.)

sånn... der var fasiten!! venter spent på premie(:

lenge leve støvsugeren!!
long living the dust-sucker!!

Anonym sa...

Nå har me hatt julemessekveld. Veldig koseligt.
Trur du det holde med ein kveld, Gunnhild? Eg brukte faktisk heile 2 timar på å gå og sjå om sauene den eine dagen. Alle detaljane der om kossen eg hoppa frå tua te tua i myrå for å finna ut om det va ein sau eg såg, kan jo ta ei stund...
Det e greit, Gunnhild, eg ska korta det ned te ein kveld:)
Og Briten, så fint at du har dikta ei ny gåta. Synd du allerede har komt med fasiten. Den va jo ganske god den òg.
Men du ska få premie for iherdigt forsøk. Premien e ein middag heima. Du kan bestilla den hos mor. Eg anbefale pannekakene.

Anonym sa...

Kom igjen jofrid! Vi trenge ein fasit..
Her e min versjon av støvsugerfasiten:

den første så yndig på jorden står-
(det e den enden som har støvsugepose, grævla yndig!!)

den andre støvet i enden får-
(det e den enden som e så heldig å få støvet inn i kjeften)

om du hele på foten får, så tung til beins gjennom verden går-
(så e det av og til når du støvsuger at "den enden som støvet får" ikkje får støv, men suge seg fast i buksa. FYTTI så drit å tungt det e å gå rundt me ein støvsuger stuck til foten)

fattigmannen den ei forstår:
(fattigmannen e sånne som Jarle narkoman. De skjønne ikkje kossen den skal brukes: "..mmmm..hø..hæær kan du trykke på e-en knapp.. å sååå kommer den lange slangen i en siiinsyyyyk fart inn i det hullet.. fytti rakkern)

Logisk

Anonym sa...

dust-sucker eller ikke dust-sucker, me treng ein fasit joff! (men det e bra å sjå at det e fleire som har sett den logiske støvsugerforklaringen på gåta!!)

pannekaker e jo d fantastiskaste så finnst, du kan helsa guri å sei at hu bare kan bjunna på rørå me ein gong!(;

bjunner å bli lei av å vente på "fasiten" din, her kommer ei ny gåte:

den første med støv mellom tennene står
den andre så yndig opp bakken går
og om han noe på foten får
så er det nok berre eit hestehår.

lykke til!

Anonym sa...

Et par spørsmål te Briten og Daniel, som dåkke kan filosofera litt øve.
Trur dåkke det fanst støvsugerar på den tiå då denne gådå blei lagt?
Ka betyr egentligt ordet forsMår?
P.s.Daniel: Eg trur Jarle vett ka ein støvsugar brukes te!

Så et spørsmål te kun Daniel(fordi han e gutt).
Sei at du kjøre på motorveien i 80, så komme det plutseligt et 60 skilt. Du har kjørt i 5. gir og finne nå ut at du må gira ned te 4.
Dessverre e du så ufatteligt uheldige at du sette bilen i revers i plassen for.
Spørsmålet e: E det muligt?
Hilsen alle som lure!
Svar og du får svar (på gåta).

Anonym sa...

svar te joff:

en støvsuger, a dust-sucker, einen stauv-geblauser, en støvnadsfjernar; i alle land-til alle tider- ,har dette fantastiske apparatet vært i aktiv bruk. Eva blåste støv av epletrærne i hagen, einstein blåste støv av hjernen sin, og du joffen blåser støv av torepåspore-dvdsamlingen din i smug.
det er me andre ord ingen tvil om at støvsugeren har vært på markedet når denne gåten ble klekket ut.

forsMår= dette er et kjent skrivefeil-ord. det betyr forstår, men ble innlemmet i Norsk OrdMbok av dysletikeren Dennis i 1923.

ps: bare fordi eg e jenta kan eg faktisk svara på bil-delen: kjøp en hærli frekk Mazda me AUTOMATGIR så slipper du å bekymre deg for dette!

me vennlege joik fra Briten!

Anonym sa...

"Trur dåkke det fanst støvsugerar på den tiå då denne gådå blei lagt?
Ka betyr egentligt ordet forsMår?"

Hei Jofrid. Det e dype og viktige spørsmål du stiller her. Ærlig talt så trur eg at en slik sjargong som brukes i denne gåta kan brukes av nye gåtekunstnere som vil være litt sære. For det andet tenger jig at forsmår er et danskede ord som er meget pob at bruge i dennede sammenhengede. Det betyder at forminske eller at gjøre mindrede, slig at fattigmanden ikke ønsker at den (støvslugeren) skal blive liten.

Når eg nå driste meg til å svare på det andre spørsmålet ditt jofrid, så regne eg med at svaret på denne bagstreberske 1800-tallsgåden blir stilt åpent fram for det ganske land på internett:

Det e plent umulig å sette bilen i revers i en fart av åtti kilometer i timen. Har du for eksempel prøvd å sette bilen i første gir når bilen har fått litt fart? Det går ikkje, og det samme blir med reversen. Du hører bare en skurrelyd, og skjønner at noe er galt, men du kommer aldrig til å få bilen i revers.

Briten: Du e faktisk nødt til å være gutt for å svare på dette spørsmålet. Det blir littegranna innvikla for alle som ikke er i den gruppa..

Anonym sa...

Nå komme fasiten(som det ganske land har mulighet te å lesa). Intet ringare enn ein tresko, e svaret.
Vanskeligt? Egentligt ikkje:)
Takk te Daniel som svarte på reversspørsmålet. Du ska ikkje vera for sikker på at det ikkje dukke opp nye spørsmål. Kunnskapene dine må jo komma andre te nytte.
Òg Briten, eg har Ein dvd av Tore på sporet...
God helg alle mann!

Anonym sa...

endelig, der kom den etterlengta fasiten. eller "fasiten".... personlig går eg for støvsugeranalysen, litt skeptisk til at "fattigmannen ei forsmår" en lusen tresko...

nå nærmer det seg o jul me sin slede, så då ska eg tipse nissen om ein ny tps-dvd, sånn at du har någe å kose deg med i mørketida!

daniel: eg velge å ignorere denne kjønsdiskriminerende kommentaren, siden jenter flest er helt kavring på kjøretøy. men det finnes unntak, nevner ingen navn. men oppfordrer både deg å joff til å stille bilrelaterte spørsmål.

go helg(:

Anonym sa...

Nå e det på tide me et nytt innlegg jofrid!!

Anonym sa...

nå må nogen skriva et innlegg.eg saknar innleggå....