søndag, august 05, 2007

Sommarens happening????

På tide med ein aldri så liden quiz....alle hjerter gleder seg<3
Flott, då e det bare te å begynna å tippa.
Men først må dåkke få någen ledetrådar.

- Oppturer og nedturer
- Kalv
- Morgen og kveld
- Någen familiemedlemmer heilt i gassen, andre liga holdne(eg ligge midt imellom)
- Innholdet på steinsvansen gav svar på første punkt(någen så ikkje vett ka ein steinsvans e...då får dåkke spør ein bonde dåkke kjenne)

Spørsmålet e som følger: Ka e så denne happeningen eg vil fram te(som forøvrig har foregått denne veka)?

26 kommentarer:

Anonym sa...

eg tippe dokken har plukt stein, innimellom regnbygene har dokken tatt opp litt poteter...midt oppi alt detta dukka det opp ein rådyrkalv på sørbø-markå...sikkert ei kjekk og innholdsrik veka:)

Anonym sa...

Ei kvia kalva ute og dåkke måtte kjøre heim med kalven på steinsvansen:-)

Anonym sa...

min teori:

dåkk va på fjelltur på sørbøs egen fjelltopp; steinsvansen. etter slit og strev, varme å kulde, OPPTURER OG NEDTURER, finne dåkk ein forkommen KALV. joffi tar seg av stakkaren, fra MORGEN til KVELD. då skjer det någe sinnsykt uventa. ein staut kar på omlag 49 år kjeme gåande som skutt ut av bonderomantikken. han leiter etter to ting: den bortkomne kalven sin erling, samt ei fremtidig kone som er god til å lage mat, liker turer i skog og mark og bla bla bla.
joffi faller pladask, bokstavlig og symbolsk. (hun fikk ikke så veldig vondt da hun datt ned fra steinsvansen, den er ikke så høg.)
snipp snapp snute og ALLE HJERTER GLEDER SEG!!!

siden eg gjetta rett, håpe eg du invitere meg i bryllupe ditt. eg kan ver brudepike, å kalven erling kan ver brudekalv.

gonatt.

Anonym sa...

Gunnhild: Det hadde vore kjekt. Eg elske rådyr. Plukka stein har eg ikkje gjort siå barndommen og poteter har me dessverre ikkje. Du får 2 poeng for rådyrkalven.

Anonym: Du har vertfall fortstått ka ein steinsvans e! Kyr har me verken inne eller ute. Men steinsvansen gjer deg heile 3 poeng.

Kloke Briten: Kossen visste du dette briten?? Du ska ha poeng for alle uthevingane, men som bondejente får du minuspoeng for feil bruk av steinsvansen. Brudepike får du ikkje vera, men du kan kanskje få leia brudekalven. Du ende dessverre opp med bare 1 poeng(spør han far ka ein steinsvans e du).

Anonym sa...

Nye hint:
- kork
- byss(ing)
- lus
- vekt
- svarte søppelsekker
- loggføring
- lite grønnt merke som skulle sendes til "Nina"

Må sei at det e ingen som stikke av med premie etter første runde. Vinnaren må faktisk opp i 10 poeng og det får ein kun ved å tippa heilt rett.
Premie: Middag på Sørbø
Meny: Hmmm....kan få bestemma sjøl òg då.

Anonym sa...

NINA e sånn naturøvevåkning: http://www.nina.no/

du fant sikkert eit merka dyr, og så ska nina vete om dette.

Anonym sa...

Anonym imponere meg. Dette va meir enn eg visste sjøl. Men det va jo ikkje heilt rett då. Det merket va jo egentlig ikkje så vesentligt i denne happeningen(sjøl om nok mor syns det va litt ekstra stas då). Det hadde vore spenstigare med ein radiosendar(som me opplevde et tidligare år).
Eg glemte forresten kikkert som hint forrige gong.

Anonym sa...

1 LUSENT POENG??!?
eg velge å sjå vekk frå denne fornærmelsen joffi, men postkortet ditt henger i en hærlig tynn tråd...

seffølgelig vett eg ka ein steinsvans e, eg e ikkje dum heller. eg tenkte bare det var kjipt for de andre om eg skulle røpe dette så raskt i konkuransen. det der fjellet på sørbø hette sjølvsagt sveindansen, eg bare rota litt me bokstavene.

teorien min forsetter:
du treng mye forskjellig stæsj te å dekorere me i bryllupet ditt. det er for eksempel kork, hyssing å diverse lus som skal krype rundt på bordene, som såkalla brudelus. brudekalven erling må få ein svart søppelsekk han kan stå på under seremonien.
sånn ellers velger dere å vege hver enkelt gjest på ei vekt, å drive loggføring av resultatene. grunnen til dette henger sammen med steinsvansen som eg ikkje vil røpe ka er.
det lille grønne merke du skulle sende til nina, er så klart et grønt blad som du bruker som innbydelse. (de har du tatt i fra brudelusene).

håper på litt fleire poeng denne gong joff, sjøl om eg glømte å utheve visse punkter.

med vennlig å hektisk hilsen frå briten!

Anonym sa...

dokken har sendt sauene te slakt...har hørrt om andre rennesøybuar som og drive på med det for tiå...

Anonym sa...

Status for 2.runde

Anonym: 5 poeng, for steinsvansen og NINA. Men vett den kunnskapsrike anonyme ka kalven e i denne sammenhengen?

Gunnhild: Me har ikkje begynt med slaktinga nei(syns du hinta passa?). Ikkje bland andre rennesøybuarar inn i dette. Du beholde dine 2 poeng frå første runden.

Briten: Du klatre opp te heile 4 poeng, og det har ingenting med kortet å gjera. Det har jo hengt i ein tynn tråd siå du skreiv det for ein måned siå. Eg vurdere om eg ska senda deg et frimerke i posten. Kanskje eg bare må komma å posta det sjøl=)
Dei 3 ekstra poenga får du for flittig bruk av hinta.

Hintet "kalv" har nok forvirra dåkke. Det va jo meiningå òg då. Men kalv e fortsatt ligafullt et hint. Men det kan jo tenkast at kalv ikkje e et dyr i denne sammenhengen. Byss e et substantiv. Men me bysse(verb).
Kikkerten e stor og kvit og brukes for å sjå bedre(som kikkerter flest brukes til).
Nå må dåkke snart klara det.

Anonym sa...

kalv = nybegynner?

Anonym sa...

Kalv e ingen nybegynnar på dette feltet nei. Denne "kalven" har operert i mange år. Om det e den samme som blei brukt då far va liten, kan eg ikkje svara på her og nå. Kalven er kjegleforma. Stor åpning, så smalner den inn. Sånn må det vera om den skal få sitt "gull". Far meine forresten at gullet va tyngre før i tida.
Vekta brukes til å veie gullet(så klart). Nå må dåkke snart finna ud ka gullet e?

Anonym sa...

Dåkke har kjørt inn høyet!

glede meg t middagen, d va vel premien?

Anonym sa...

Du sko gjerna fått middag, men du har jo ikkje oppnådd 10 poeng. Men med alle tippa dine, har du gjort deg fortjent te ein dessert. Ka bruke du forresten ein kikkert te når du tar inn høy?
Det går nok i silo og rundballar her på garden.
Her komme dei siste hinta
redningsvest
båt
Fra 1,9 - 14 kg

Nå må det vel vera muligt å tippa rett vel=)

Anonym sa...

nå e eg lettere forvirra her, men som et siste lite desperat forsøk på å oppnå en middagsfest på sørbø, prøve eg meg igjen.

brudekalven erling kan gå å legga seg. etter å ha lest di siste hintene, har eg kome fram til at det e snakk om ein heftig gullkalv som ska fraktas øve frå rennesøy te fastlandet i ein båt. då må han ha redningsvest, å for å finna rett størrelse så e det lurt å vega gullkalven først. dette må loggførast slik at fremtidige gullkalver kan fraktas over uten å dra fram vekta i tide og utide.
gullkalven er kollosalt tung, og da kan det være lurt å krympe den. dette gjøres gjennom bruk av steinsvansteorien og en klype sunn fornuft. du tar enkelt å greit en stor hvit kikkert, ser gjennom den feil veg slik at gullkalven blir liten som en prikk.
dermed kan den fraktes over gjennom varme, kulde, oppturer og nedturer, fra morgen til kveld. når dåkke har komt frem, så binde dåkk den lille gullkalven fast til til en bysse ved hjelp av hyssing og en kork. det er lurt å rense den for lus og andre fremmedlegemer.


takk for meg.

ps:eg liker det meste utenom fiskepudding.

Anonym sa...

Mor seie du e velkommen på fiskapudding, briten=)
Ufornuftig bruk av alle hinta gjorde at du klatra opp te heile 5 poeng.
Briten du e ingen vinnar, men ein tapper fantasifull vims(som eg glede meg å ha som reiseleder=)).

Anonym sa...

sykt urettferdig. anonym har lika menge poeng som meg, syns du bør gje ut minuspoeng te pinglene som ikkje står fram me full identitet.

hils guri å sei at eg ser fram te fiskepudding med glede og iver. kansje det ikkje e så verst me litt ketshup på?

jada joff, med meg som reiseleder ska hellas bli en trygg og sikker reise, eg ska ta med både kompass, telefon, notatbok, ordbok, vett og forstand.

brudegullkalven erling får bli med som assisterende miljøarbeider.

viss eg får et halvt poeng te, så ska du få ein tyggis av meg.

mvh briten...

Anonym sa...

Det halva poenget ska du få, men du blir alikevel ingen vinnar(husk at du må ha full score då-10 poeng). Eg trur faktisk eg ska gje anonym ekstrapoeng for å framstå som anonym(takk for tipset briten). Anonym du har 6 poeng=)
Ja Hellas e ikkje den dummaste plassen. Me får ta ein tur der eingong. Men eg trekke tebars det eg sa om at du sko få vera reiseledar då. Det tar eg meg av.

Anonym sa...

Har eg 6 poeng nå? 4 poeng fra middag??

du har sikkert brukt "kalven" t å ta opp poteter, elle henta epler.

Anonym sa...

anonym kan gå å legga seg. eg har nemlig gått opp te ti poeng. 0,5 poeng for å ha avslørt anonym (det bare må ver gunda...), 2 poeng for innsatsen, og et hærli frekt poeng for å la deg ver assisterende reiseledar.

takk for meg, glede meg te middag.

Anonym sa...

Nå vett eg ikkje ka eg ska gjera...
Dåkke e jo heilt elendige heile gjengen. Briten du har jo allerede "fått" middag(fiskapudding), så ka du stresse med vett eg ikkje. Det e vel det at du vil vinna for eingongs skuld. At Gunnhild e anonym øveraske meg. Har hu peiling på Nina og sånt? Men anonym skuffa meg uansett denne siste gongen. Du bruke ikkje båt og redningsvest te å ta opp poteter eller henta epler.
Eg vil gjerna ha ein bekreftelse frå anonym/Gunnhild om Gunnhild e "anonym"!!!
Dåkke har et tipp kvar igjen. Middagen ska vera fortjent, så meir tipp kan dåkke ikkje få.

Absolutt siste hint:
- det me har dratt opp frå sjøen(ja, sjøen og ikkje jorda)kan me eta
- steinsvansen blei bare brukt te å frakta heim fangsten
- "kalven" e det fisken symme inn gjennom for å komma inn i nota(någe sånt vertfall)
- vil minna om at dåkke tar ein titt på antall kilo igjen

Lukke te=) Lettare kan dåkke ikkje få det!!!

Anonym sa...

Lyse itte krabbe?

anonym forblir anonym

Anonym sa...

Til anonym.
1. spørsmål: Har du egentlig lyst på middag?

2. Har du tenkt å ta imot desserten du har "vunne"?

3. spørsmål: Er krabbe et fiskeslag?

4. Var hinta mine vanskelige?

5. spørsmål: Vett du ka ei kilenot brukes te?

6. Kjenne eg deg?

Eg håpe du svare på spørsmåla mine. Kanskje det kan bli fiskapudding på deg òg, viss du svare "rett" på spørsmåla. Det e liksom trøstepremien på dei som ikkje nådde heilt opp.

Anonym sa...

Eg va fusst ute på å tippa på denna gåtå, som det foressten e på høg tid du avsløre nå Jofrid, så eg har aldri ønska å framstå som anonym...eg stod fram med mitt rette og fulle fornavn från børjan..kan du vera vennleg å trekka dei brutale anklagene tebake Briten...??
Jofrid: ikkje kom med fleire hint, eg har dutte av lasset for lenge si...GI OSS ET SVAR!!!!:)

Anonym sa...

sorri gund, ikkje meiningå å fornærme deg på ein så brutal å sårande måte, eg trekke alle harme utsagn tebake!

joffi: eg trekke meg frå konkurransen... eg har nemlig ikkje behov for å vinna den fiskepuddingen lengre, eg har nemlig vunne i et spel!!! det e heilt sant!!! EG VANT!!! det hette rummy, å du trenge på ingen måte ver intelligent for å vinne... (å du trenge ikkje komme me ein frekk tilbakemelding på akuratt det, eg prøve bare å framstå som ærlig).

håpe forresten at den anonyme freaken gjetter riktig snart, eller at du joff seie svaret!!!

kyss klapp å klem fra briten!

Anonym sa...

Svar på spørsmål:
1. spørsmål: Har du egentlig lyst på middag? Absolutt

2. Har du tenkt å ta imot desserten du har "vunne"? bare Viss eg får middag

3. spørsmål: Er krabbe et fiskeslag? Nei

4. Var hinta mine vanskelige?
Umulige

5. spørsmål: Vett du ka ei kilenot brukes te? Fisking?

6. Kjenne eg deg? Litt